Abdij groot genoeg voor een drumstel
In zijn kamer in de abdij van Keizersberg floept de computer aan. Even later dreunen de bassen door het oude gebouw. Pater Filip beweegt mee in de maat, slaat de vuisten in de lucht en speelt op luchtgitaar en drums.
OHL we zitte geud in ’t spel
Me emme goeie meud
Ons kondiese es zue geud
Geen zorg, er woont niemand direct naast of onder. De abdij is groot genoeg om met deze zonevreemde geluiden om te kunnen. In de belendende muziekkamer ontdekken we een elektronisch drumstel (een professionele Roland). Aangesloten op een koptelefoon produceert het instrument enkel geluid voor de drummer zelf.
Van De Afrekening naar het klooster
Maar waarom kiest een succesvolle drummer voor het klooster? Filip Steeno: Met 'So sad' eindigden we in 1989 op nummer 1 in 'De Afrekening' van Studio Brussel. Met verschillende bands hadden we behoorlijk wat airplay, maar uiteindelijk lukte het niet om echt door te breken. Op een bepaald moment ontwikkelde ik andere interesses.
Het was niet zozeer Jezus, maar zijn Moeder die me eerst aansprak. Ik begon de rozenkrans te bidden, heel simpel. Bijbel lezen, vasten. Filip Steeno
Met een gebedsgroep in Leuven kwamen we af en toe samen in de abdij van Keizersberg, gaat Steeno verder. Zo leerde ik dit leven kennen. In 1996 ben ik ingetreden. Ik was toen 32. In 2007 werd ik priester gewijd. Op het einde van die plechtige dienst trad ik voor het laatst met enkele vrienden op. De confraters wisten dus wat ze binnen haalden met mij. De bisschop die de wijding deed, benedictijn Philippe Bär, bemoedigde de kersverse pater destijds met een knipoog:
Het is heel belangrijk voor een monnik dat hij maat kan houden. Mgr. Philippe Bär