Joost Caen is gespecialiseerd in de conservatie en restauratie van glas en doceerde over deze thema's aan de Universiteit Antwerpen.
Hij is ook glaskunstenaar, stelt regelmatig tentoon en publiceert over deze thema's.
In april vindt er een bijzondere tentoonstelling van Joost Caen plaats in het Kasteel van Schoten:
‘Het leven in glas geschreven’ - Zeven sferen van licht /Collectie en creaties van Joost Caen
van 12 tot en met 28 april 2024 in het kasteel van Schoten
Glaskunstenaar en Schotenaar Joost Caen stelt zowel eigen werk als pareltjes uit zijn indrukwekkende privécollectie tentoon.
De tentoonstelling richt zich op de combinatie van glaskunst en literatuur.
Hoogtepunt is het oudste glasraam van de Benelux, ‘Noli Me Tangere’.
Ons glasraam "De Goede Herder" uit de pastorie is in bruikleen afsgestaan om mee te exposeren. Het is vervaardigd door Eugeen Yoors die ook twee glasramen maakte voor onze doopkapel. Hij woonde samen met zijn echtgenote Magda Peeters in de Troyentenhoflaan.
Reden genoeg om kennis te maken met een bijzonder man en zijn al even bijzondere passie voor glaskunst.
De expo is toegankelijk van 10 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur in het
Kasteel van Schoten, Kasteeldreef 61, 2900 Schoten.
Gratis toegang - Een bezoek is heel warm aanbevolen!
Het is uitzonderlijk dat een dergelijke tentoonstelling rond glasramenkunst in België wordt georganiseerd.
------------------------------
Van de 15de tot de 17de eeuw behoorde gebrandschilderd glas tot de meest prestigieuze kunstvormen. De synergie tussen tekst (proza, poëzie, wetenschap, religie, liederen, …), kleur en lichtspel vormt een rode draad doorheen de geschiedenis van deze kunstvorm én de rode draad doorheen deze tentoonstelling van Joost Caen.
Voor "Het leven in glas geschreven" werkte Joost Caen samen met specialisten in de literatuur, deskundigen in glaskunst en cultuurmedewerkers. Zo neemt gebrandschilderd glas net als vroeger opnieuw een verbindende plaats in in de publieke ruimte. De synergie tussen tekst, kleur en lichtspel vormt een rode draad door de geschiedenis van deze kunstvorm én de rode draad door deze expo.
“Via de Antwerpse haven werd veel glas geëxporteerd. Er vielen weleens glazen ‘tussen wal en schip’ die de dokwerkers verkochten in de kroegen. Daarom vinden we in de stad soms glassoorten die je nergens anders in België tegenkomt”, aldus Joost Caen in gesprek met Gazet van Antwerpen.
--------------------
Kijk terug naar het bezoek van Joost Caen aan onze glasramen van Yoors
Bespreking van Mark Delrue van de glaskunst van Joost Caen