Kardinaal Arborelius genuanceerd kritisch voor genderideologie

Volgens de Zweedse kardinaal Arborelius is het een illusie dat de cultuur de natuur volledig kan vervangen.
13/05/2023 - 09:00
De Zweedse kardinaal Anders Arborelius
De Zweedse kardinaal Anders Arborelius ©Bonifatiuswerk

Kardinaal Anders Arborelius heeft samen met de andere Scandinavische bisschoppen enkele kritische kanttekeningen gemaakt bij de genderideologie, die in bepaalde kringen almaar sneller uitbreiding neemt en waarbij ook wordt geprobeerd om omstreden opvattingen via de Europese instellingen in Brussel breed ingang te laten vinden.

Gedeelde strijd tegen discriminatie

De kardinaal schrijft: Wij erkennen alles wat nobel is in de aspiraties van deze beweging. Voor zover gesproken wordt over de waardigheid van alle mensen en over hun verlangen om erkend te worden, delen wij ze. De Kerk veroordeelt elke vorm van onrechtvaardige discriminatie. Maar de Zweedse kerkleider, een gezaghebbende stem binnen het Europese episcopaat, wijst erop dat bepaalde evidenties niet ongedaan worden gemaakt en dat de Kerk in dat geval niet anders kan dan het oneens zijn. Het zijn nog altijd de natuur en de biologie die het  geslacht van individuen bepalen en niet zozeer de cultuur.

In de gastvrije gemeenschap van de Kerk is er plaats voor iedereen. Scandinavische bisschoppen

Kardinaal Arborelius geeft toe dat het voor de Kerk vaak erg moeilijk is om in dialoog te gaan over bepaalde opvattingen, die sommige groepen  proberen op te leggen alsof het een bewezen waarheid betreft. Toch moeten we in gesprek blijven en onnodige polarisatie vermijden. Gederideologie dreigt een ernstige hinderpaal te worden voor de evangelisatie, omdat de biologische rol van man en vrouw wordt ondergraven, concepten als vaderschap en voortplanting in twijfel worden getrokken en het huwelijk of het gezin als warme ruimte waar kinderen kunnen opgroeien op de schop moeten.

Bron: SIR/Die Tagespost/The Tablet