Roel Vande Winkel, docent film- en tv-studies aan de KU Leuven nuanceert. Het hangt af van je verwachtingen. In films als Exodus primeert het entertainment. De exodus is op zich gewoon ook een spannend verhaal, met het aloude thema van de broedertwist. En de zeven plagen zijn dankbaar materiaal voor filmmakers die weg weten met special effects.
Vande Winkel merkt op dat de belangstelling voor film binnen de richting Religiewetenschappen merkbaar is gestegen. Vroeger leefde het vooroordeel dat film inhoudelijk niet veel te betekenen had, dat het alleen maar vermaak was. Dat is nu anders.
Iedereen beseft dat films belangrijk zijn voor de beeldvorming rond theologische thema's.
Soms worden jongeren via film voor het eerst geconfronteerd met een bijbels verhaal, spektakelfilm of niet.
Jammer is wel dat het fijne Last days in the desert vorig jaar helemaal onopgemerkt bleef. In die film over Jezus' veertig dagen in de woestijn speelt Ewan McGregor een opmerkelijke dubbelrol: Jezus én Satan. Regisseur is de zoon van schrijver Gabriel Garcia Márquez.
Jezus als 7-jarige
Noch Exodus noch Noah zijn kaskrakers geworden en dat maakt Hollywood blijkbaar voorzichtiger. De langverwachte verfilming van het levensverhaal van Maria, die al drie jaar op stapel staat, is nog maar eens op de lange baan geschoven. Regisseur? Nog onbekend. De enige naam die al sinds 2012 circuleert, is die van acteur Ben Kingsley in de rol van Herodes. Ook over projecten met Will Smith (Kaïn en Abel) en Brad Pitt (Pontius Pilatus) blijft het verdacht stil. Toch mogen we volgend jaar twee nieuwe bijbelverfilmingen tegemoet zien. In de eerste plaats The Young Messiah, een portret van Jezus als 7-jarige. Na de zomer volgt ook Risen, een thriller waarin twee Romeinse soldaten de dood van Jezus onderzoeken.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.