Snel ingrijpen is de boodschap
Linda toont de gesloten Facebookgroep van de school, een handig hulpmiddel om laagdrempelig in contact te zijn met leerlingen. Via dat platform worden kleine en grote verdrietjes, zorgen en vreugde gedeeld. Op die manier proberen de 3 leerlingenbegeleiders alle leerlingen nabij te zijn, om op tijd te kunnen ingrijpen als er problemen rijzen die een impact kunnen hebben op hun leertraject.
Hervormingen verontrusten het deeltijds beroepsonderwijs
2 conceptnota’s op de tafel van de Vlaamse regering verontrusten het deeltijds onderwijs. Het gaat om de nota’s Duaal leren en Samen tegen schooluitval. De eerste gaat uitdrukkelijk over het deeltijds onderwijs, de tweede is algemener van aard.
Wat leren we uit beide nota’s?
1 Duaal leren
De leercomponent wordt sterker afgestemd op de werkplekomgeving. Wie succesvol de werkervaring en de leercomponent doorloopt, verwerft een onderwijskwalificatie. Leerlingen kunnen ook andere deelkwalificaties verwerven, die bijdragen aan een duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt.
Het duaal leren wordt voorgesteld als een win-winsituatie. Jongeren vinden makkelijker werd en bedrijven vinden gekwalificeerde jongeren. Dat klopt ook, voor de specifieke groep van sterkere leerlingen. De nota heeft het niet over de uiterst kwetsbare jongeren die in het deeltijds onderwijs vooral aan zichzelf werken, bijvoorbeeld via het Persoonlijk Ontwikkelingstraject (POT).
De nota Duaal leren laat kwetsbare jongeren die niet arbeidsrijp zijn, volledig buiten beschouwing.
2 Samen tegen schooluitval
Deze nota gaat niet enkel over het deeltijds onderwijs, maar over schooluitval in alle vormen van onderwijs. De minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V), wil dat zoveel mogelijk jongeren het secundair onderwijs afronden met een onderwijskwalificatie. Dialoog tussen onderwijs, welzijn, jeugd, werk en justitie is het sleutelwoord. De persoonlijke ontwikkelingstrajecten en voortrajecten die er in het deeltijds onderwijs voor de meest kwetsbare leerlingen zijn, worden hervormd tot onderwijs-welzijnstrajecten voor iedereen in het secundair onderwijs.
Sebastian Joye hoopt vurig dat de intensieve begeleiding, die de kracht is van het huidige deeltijds onderwijs, behouden blijft.
De doelstelling om met elke jongere tot de eindmeet van een diploma of getuigschrift te raken, lijkt bovendien niet haalbaar en zelfs niet altijd wenselijk. Sebastian Joye: De zorg voor de meest kwetsbare leerlingen in het onderwijs is ruimer dan te voorkomen dat zij de school verlaten zonder diploma of beroepskwalificatie.
Geen diploma is nog geen mislukking
Linda Boone legt de vinger op de wonde: Als je weet vanwaar sommige leerlingen komen als ze bij ons belanden, dan ben je al blij dat ze, als kersverse mama bijvoorbeeld, verantwoordelijk omgaan met hun baby. Of hun trauma’s leren verwerken en van de drugs af geraken. Als we jongeren zover hebben gekregen dankzij intensieve begeleiding in samenwerking met welzijnsdiensten, hebben we dan geen belangrijke bijdrage geleverd als school? Ik denk het wel, allereerst voor die jongere zelf, maar ook voor de samenleving.
De toewijding van mensen als Linda Boone spreekt boekdelen. Samen met een trajectbegeleider is ze verantwoordelijk voor 73 jongens en meisjes tussen 16 en 25 jaar. Ze hebben haar niet allemaal even intensief nodig, gelukkig. En gelukkig telt de leerlingenbegeleidster haar uren niet. Maar het staat als een paal boven water dat de leerlingenondersteuning in het deeltijds onderwijs geen middelen op overschot heeft. Wel integendeel.
Misschien kon er in de conceptnota’s toch 1 paragraaf staan die het belang van de leerlingenbegeleiders onderstreept en hun rol in het deeltijds onderwijs versterkt voor de toekomst.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.