Moedige ontwerpnota van Belgische bisschoppen voor synode 2024

In de aanloop naar de synode van oktober 2024 pleiten de bisschoppen voor vrouwelijk diaconaat en de afschaffing van het verplichte celibaat.
10/05/2024 - 14:56

De Belgische bisschoppen omschrijven hun prioriteiten in een ontwerptekst, die ter bespreking wordt voorgelegd aan gesprekgroepen en raden in de verschillende bisdommen. In de nota vertrekken ze van drie vaststellingen:

1. Een synodaal missionaire Kerk vraagt om een open dialoog met de actuele ontwikkelingen in de ons omringende wereld. De Kerk kan zich niet beperken tot een eenrichtingsverkeer in het verkondigen van de Blijde Boodschap aan de wereld.
  2. We vragen dat de synode onze kerkelijke Traditie/tradities als dynamisch en in voortdurende ontwikkeling zou omschrijven.
  3. We vragen aanzetten tot een concretisering van de decentralisatie van bepaalde beslissingen in de Kerk die toelaat om met meer legitieme verscheidenheid in eenheid samen te werken. We vragen een concretisering van de ‘accountability’ van de bisschoppen in een synodale Kerk.

Plaats van vrouwen in de Kerk

Van daaruit roepen de bisschoppen op om na te denken over de plaats van vrouwen in de Kerk. ‘We vragen groen licht om per bisschoppenconferentie of continentale bisschoppenvergadering bepaalde stappen te kunnen zetten. Zodoende hoeft het geven van groeiende pastorale verantwoordelijkheid aan vrouwen en de diakenwijding van vrouwen niet universeel verplicht of verboden te zijn.’

Celibaat en wijding van ‘viri probati’

'Bij de verplichting van het celibaat voor priesters en voor diakens die weduwnaar worden, leven reeds lang sterke vragen,' schrijven de bisschoppen. Ze voelen ‘de noodzaak aan om de symbolisch-sacramentele aard van het gewijde ambt te herontdekken’. De relatie tussen wijding en (eind)verantwoordelijkheid vraagt om nieuwe precisering, klinkt het. ‘We vragen dat priesters en diakens hun pastorale verantwoordelijkheid steeds meer opnemen binnen teams waarin ook leken hun plaats en taak hebben.’

Verder spreken de bisschoppen over het wijden van ‘viri probati’ tot priester. Letterlijk betekent de term ‘beproefde mannen’. Daarmee worden mannen bedoeld die gehuwd zijn en door hun levenswijze voor het priesterschap in aanmerking komen.

‘De priesterwijding van viri probati dient niet universeel verplicht of verboden te zijn’, schrijven de bisschoppen.

Jongeren en de digitale cultuur

Een derde prioriteit heeft betrekking op de communicatie met jongeren. De bisschoppen willen sterker investeren in mensen en middelen die van het Evangelie getuigen in en via de digitale wereld. Opvallend hierbij is dat ze pleiten voor een solidariteitsmechanisme tussen bisschoppenconferenties en continentale bisschoppenvergaderingen ‘opdat iedere lokale Kerk de nodige kansen krijgt om in de digitale wereld aanwezig te zijn’.

Wat nu?

1. De ontwerpnota wordt ter bespreking voorgelegd aan gespreksgroepen en raden in de verschillende bisdommen. De echo’s daarvan worden tegen 7 april samengebracht en vervolgens aan het secretariaat van de bisschoppensynode in Rome bezorgd.
  2. Samen met deze echo’s worden ook per bisdom goede voorbeelden van synodale praktijk verzameld om aan Rome te bezorgen met het oog op de samenstelling van het werkdocument voor de tweede en laatste sessie van de synode in oktober 2024.
  3. Verder willen de Belgische bisschoppen nu al inzetten op vormingsmomenten ‘om te oefenen in gemeenschappelijke onderscheiding en in het voeren van gesprekken in de Geest’.
  4. Bovendien zal de theologische commissie binnen de bisschoppenconferentie bovengenoemde thema’s in verband met het omgaan met traditie en vragen over ambten en bedieningen in de Kerk al grondig bespreken.

Lees de volledige ontwerptekst.